Ракия Фест – впечатления


Никога не съм била в добри отношения с ракията, но проведения миналия уикенд Ракия Фест в НДК промени това. Интересното беше, че имаше и много други прелюбопитни напитки освен ракията. Всъщност открих страхотни, заслужаващи цялото ни уважение uzo matareli, гърция узопитиета или просто интересни за опитване. Ето и някои от тях:

Бургас 63 – техните ракии ме убедиха, че с този вид напитка ще се разберем.

Гръцкото узо – чак на този фест разбрах как се прави, от 100% гроздов дестилат, като на втората дестилация добавят анасон. Имаше доста брандове, но признавам си, че един изпъкна и просто затъмни останалите. Узо Матарели – меко, нежно и ароматно. След втората дестилация мажат казана с мед и остават узото да отлежи, така ми разказа любезната девойка от щанда. На това се дължи и мекотата на напитката. Върна ме в лятото.

Ефе ракъ Моето откритие – Efe ракъ, внася се от Максиум. Произнася се ракъ или раки, май зависи от произношението и падежа (да, в турския има падежи и това научих на Ракия Фест). Ракъ е анасонова спиртна напитка. Най-близка е до анасоновата ракия – дестилира се от грозде и анасон. Различава се от узото, самбуката и мастиката – не е сладка на вкус, усещат се специфичните гроздови аромати от дестилацията в меден казан, няма други билки, само анасон. Консумира се най-често разредена с вода и лед. Подходяща за салати, ордьоври, риби, морски деликатеси, основниястия и десерти. ЕФЕ са били войнствен клан, в наши дни нарицателно за мъжкар, „тежкар“, „майсторче“.За разлика от другите ракъ, EFE се дестилира само от пресни гроздови зърна, първата дестилация е в колонни казани, втората дестилация в медни казани, заедно с анасоновите семена. Отлежава минимум 30 дни. Останах очарована от плодовия и вкус и аромат. Алкохолът е 45 градуса, а на вкус е много мека и някак си гроздово сочна. Точно моята е. Изглежда че,  не само аз съм я оценила – при сляпата дегустация на конкурса на потребителите „Майсторчето“ е спечелило първото място. Има защо.

ракия НАП, нападжийска ракияНАПаджийската ракия – беше голям хит на феста, пък и аз си бях набелязала. Да, заради името. Преди 10 г. във ВИНИ АД слагат казан с ракия, до тук добре, но идва проверка от НАП установява се , че има задължения към тази „скъпа“ на всички институция и те запечатват казана. Както и да е, задълженията били погасени отдавна, но казанът си останал запечатан за цели 10 години. Е, вече е отворен и пред нас е резултатът. Не можа да ме възторгне някак си. Но оценявам маркетинговата легенда създадена около тази история. Дори хора от НАП са идвали на фестивала, за да опитат тази ракия. Не разбрах дали са си купили. Все пак добре е, че не са решили да я консфискуват.

абсентТова, което най-много ми хареса на феста е, че имах възможност да опитам рядко срещани в България или направо извратени напитки. Абсент – толкова съм чела за нежната привързаност на импресионистите към него, че беше задължително да го опитам. 55 градуса алкохол, много билков, леко горчив и отровно зелен. Адски впечатляващ. Нещо, което няма да забравя скоро. Казват, че художниците го пиели защото им давал идеи за нови картини. Не знам дали са се събуждали гениални, но със сигурност са се събуждали с махмурлук. Толкова е странен, експлозивен и …бохемски. Пристрастяващ е. Самият ритуал на пиене е фетиш – с вода и бучка захар.

карабунарска люта ракияРакията от месноста Горчивка – Люта карабунарска ракия. Наистина е люта, не се шегуват тези хора. Толкова много, че не усещахме алкохола🙂. Моят фаворит сред ракиите.

Какво не ме очарова – коняк Арарат, който чаках с такова нетърпение. Не успях да го разбера. Много богат и благороден аромат на мед, стафиди, ванилия…последван от остър вкус, без никаква сладост, много парещ алкохол и сухота. Дали защото човекът на щанда беше уморен, или не беше добре подготвен, но не можа да ми обясни почти нищо за него. Освен разбира се, че това е най-великия коняк на света, аз нищо не разбирам, конякът  Хенеси не струва…такива неща.

Интересно събитие беше и с нетърпение очаквам следващото издание. За моя изненада се оказа, че аз и ракията имаме общо бъдеще.

А, сега напред към Уиски Фест София.

Вашият коментар

