Виното в дигиталния свят


Наскоро ми се наложи да направя проучване свързано с виното и представянетому в дигиталния свят.  Дадох си сметка, че почти не съм срещала човек във винената индустрия, който да осъзнава важността на такава информация. Но това не го прави по-малко значимо, нали, точно тези изследвания показват накъде се движи интереса на пиещите вино и нагласите на пазара. А това, води до вълшебната думичка – продажби.

Общото търсене по ключови думи е 100K – 1M месечно, което никак не е зле. Има покачване от преди няколко години, когато правих това проучване за последен път.

Резултатите са обнадеждаващи, този пазар има потенциал, търсенето е увеличено и постоянно расте. Е, не точно с темповете, с които ми се иска, но се увеличава. Има два пика – през втората половина на септември (нямам хипотеза защо, може би просто хората се връщат от морето и сменят от бира на вино) и през октомври – ноември. Този пик съвпада с най-голямото изложение на български вина. Тогава виненият свят ври и кипи.

search wine

Не знам дали има значение, но в западна България има повече търсения за ключова  дума вино, отколкото в източна. А в районите традиционни производители на вино (Сакар, Хасково, Черноморски регион), търсенето е най-малко. Загадка. А, може би си имат достатъчно и нямт нужда да сърчват онлайн.

Тъй като срещнах и песимисти, чиято хипотеза е, че просто потреблението на интернет се покачва, та затова и търсенията също, ще ви покажа търсенето на „народно събрание“. Виждате разликата и сами.

search narodno sobranie

Но да се върнем на по-приятни теми, като виното. Ето и най-популярните ключови думи и обема на търсенето им месечно.

  • Вино 1K – 10K
  • чаши за вино 1K – 10K
  • съдове за вино 100 – 1K
  • бутилки за вино 100 – 1K
  • червено вино 1K – 10K
  • чаши за шампанско 100 – 1K
  • аксесоари за вино 100 – 1K
  • сортове грозде 100 – 1KL
  • съд за вино 100 – 1K
  • как се прави вино 100 – 1K
  • чаши за червено вино 100 – 1K
  • за виното 100 – 1K
  • чаши за бяло вино 100 – 1K
  • домашно вино 100 – 1K
  • дрожди за вино 100 – 1K
  • производство на вино 100 – 1K
  • винени дрожди 100 – 1K
  • чаша за вино 100 – 1K
  • виното 100 – 1K
  • бъчва 100 – 1K
  • магазин за вино 100 – 1K 
  • бъчви за вино 10 – 100
  • вино онлайн 10 – 100
  • бутилки за вино цена 10 – 100
  • бурета за вино 100 – 1K
  • направа на вино 100 – 1K
  • как се прави бяло вино 100 – 1K
  • онлайн магазин за вино 10 – 100
  • охладител за вино 100 – 1K
  • тапи за вино 10 – 100
  • неръждаеми съдове за вино 10 – 100
  • всичко за виното 1 0 – 100

Изследването показа, няколко положителни тенденции:

  • Търсенето на термини като „как се прави вино“ и „домашно вино“ има значителен спад от преди няколко години. Това показва, че доверието към производителите се покачва и хората все повече са склонни да купят бутилка вино от магазина, отколкото да експериментират с домашно вино.
  • Има търсене на „дегустации на вино“, „аксесоари за вино“ и подобни – хората имат нужда от образоване и го разбират
  • Има търсене на местни сортове грозде, което съвпада с развитието на индустрията, явно винарите са на прав път като отглеждат и правят вина от рубин, мавруд, мискет и т.н.
  • Има търсене за онлайн магазини за вино – това е развиващ се бизнес. Винарните? Имате ли онлайн магазин към сайта си?
  • Търсенията „червено вино“ / „бяло вино“ са 60/40. Преди няколко години беше 80/20 – интересът към бялото вино се засилва. Към розето също.

Има и негативни тенденции:

  • „Уиски“ превъзхожда като брой търсения „вино“. „Ракия“ също.
  • Аудиторията продължава да робува на митове, отдавна опровергани.
  • Търсещите не познават материята и определно имат нужда да се ограмотят, независимо че не го съзнават.

Има и смешни търсения:

  • Цели 100 души на месец се колебаят между каберне совиньон и мерло – отговорът, очевидно е И ДВЕТЕ 🙂
  • Удивително много души търсят „кисело вино оправяне“ – съжалявам, но няма оправяне, догодина опитай пак.
  • Много търсения с фразата „най-хубавото вино е мавруд“ – ами…добре.

Ако искате да си направите собствено проучване за вашето любимо вино, винарна или блог, ето как става:

Направете списък с ключови думи и фрази, които потребителите вече търсят в Google. Използвайте Google AdWords -> Tools -> Planner, за да разберете обема на търсенията. Проверете и за нови идеи за ключови думи от същия инструмент. Тук много хора се съсредоточават само в числата и изпускат важни подробности. Обърнете внимание на думите и фразите, които потребителите използват. Те показват с каква мотивация провеждат търсенето – любопитство, покупка, или пък нещо съвсем различно. За трендовете в търсенията използвайте Google Trends.

Определете топ 5 на конкурентите  като вземете предвид:

  • резултатите в Google
  • оборот в търговския регистър
  • фенове във Facebook
  • трафик на уебсайта
  • репутация в пазара
  • рекламиране

Анализирайте по ваша преценка следните параметри за тези 5 конкурента:

  • С какви вина или винени линии разполагат?
  • Цени на продуктите и услугите?
  • Към кои потребители според вас са насочени?
  • Уебсайтът представя ли достатъчно добре виното? Имат ли нова и актуална информация?  
  • Предлагат ли допълнителни услуги – консултация, събития, дегустации?
  • Какви са цените на вината и услугите?
  • Рекламират ли и ако да къде (кои канали)?
  • Какъв е трафикът на на уебсайта и от кои канали идва (използвайте  similarweb.com)?
  • Правят ли имейл маркетинг (може да се види в similarweb.com)?
  • Съдържание, което публикуват (статии, видеа, брой и видове);
  • Какво съдържание харесват техните потребители и фенове в социалните мрежи (това можете да го разберете по коментарите, които генерира публикуваното им съдържание.  
  • Имат ли партньори (ако да, кои са те и как си партнират)?

Ако сте отговорили поне на половината от въпросите, сигурна съм, че вече имате велики идеи за вашия винен маркетинг.

Advertisements

2 thoughts on “Виното в дигиталния свят

  1. Maria Baltadjieva

    Супер статия, браво!
    За пиковете през септември може да се направи една корелация с търсенето на грозде – тъй като много хора търсят грозде за домашно вино, а това обяснява и по-стабилното търсене в западна и южна България, където това си е традиция! Ето линкче – https://trends.google.bg/trends/explore?date=all&geo=BG&q=%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE,%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%B5
    Аз правих същото проучване по тези данни и сортове, тъй като в нашата изба освен винопроизводители, ние продаваме и грозде.

    1. fresh cuts of life Автор

      Благодаря за добрите думи! За пиковете през септември, да определно има връзка. Много благодаря за линка

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.